تاریخچه مطالعات حملونقل سریع در منطقه اصفهان
فکر ایجاد شبکه راهآهن شهری در منطقه اصفهان در زمان احداث ذوبآهن اصفهان ( سالهای 1345-1350 ) مطرح گردیده است. طرحی مرکب از اتوبان و راهآهن توسط مشاورین روسی پیشنهاد گردید که مسیر راهآهن از فرودگاه جدید شروع و از طریق اصفهان – فولادشهر به ذوبآهن متصل میشد. از بین راهحلهای ارائهشده فقط اتوبان ذوبآهن به بهرهبرداری رسید.
مطالعات انجامشده
- الف )مطالعات طرح جامع ارگانیک(1350)
- مطالعات مهندسین مشاور ارگانیک فاقد دید ترافیکی جهت حل مشکل حملونقل بوده و صرفاً پیشنهادهایی در زمینه اصلاح شبکه ارائه نمود.
- ب )مطالعات شرکت ولو (1355)
شرکت سوئدی ولو پیشنهاد یک شبکه راهآهن سبک شهری را ارائه داد. مدیریت وقت به علت عدم اطمینان از اجرای طرح جامع شهر از اجرای پیشنهادهای مشاور خودداری کرد. سه الگوی توسعه مطرح گردید: 1- اجرای طرح جامع 2- ادامه روند موجود 3- برنامهریزی منطقهای بر پایه حملونقل عمومی(بهمنظور اصلاح بخشهایی از طرح جامع)
- ج) مطالعات حملونقل توسط شرکت پاسیفیک و کوماگایی گومی (1360)
-طرح مقدماتی اصلاح شبکه بندی معابر و میدانها و ارائه مسیرهایی برای راهآهن درون و برونشهری
- د) مطالعات جامع حملونقل شهری اصفهان (1365) توسط دانشگاه صنعتی اصفهان
-شبکه راهآهن پیشنهادی شبکهای بود که با استفاده از خطوط آهن موجود با اصلاحاتی در مسیر و گرفتن انشعاب در محل تونل آب نیل و اتصال آن به شبکه جنوب اصفهان، اجرای آن منوط به مطالعه شبکه درونشهری شد.
- د-1) شبکه حملونقل سریع برونشهری پیشنهادی مطالعات سال 1365 شامل:
1- مسیر جنوب (حدفاصل اصفهان- بهارستان – مجتمع فولاد مبارکه )
2- مسیر محور فولاد (حدفاصل شهر علامه مجلسی – مجتمع فولاد مبارکه – صنایع دفاع – ذوبآهن – فولادشهر – نجفآباد
3- مسیر غرب (حدفاصل نجفآباد – اصفهان-و فولادشهر – اصفهان)
4- مسیر شرق (حدفاصل اصفهان- باغ رضوان – فرودگاه)
- د-2) تعیین کری دورها یا خطوط تمایل سفر شهروندان بهعنوان پایه تعیین مسیرهای مترو در شبکه پایه سال 1385
1- مسیر شمال (دولتآباد و خانه اصفهان) به مرکز شهر و برعکس
2- مسیر شمال شرقی (زینبیه) به مرکز شهر و برعکس
3- مسیر جنوب (دروازه شیراز) به مرکز شهر و برعکس
4- مسیر جنوب غربی (اتوبان ذوبآهن) به مرکز شهر و برعکس
5- مسیر شرق (خمینی شهر) به مرکز شهر و برعکس
- ه ) مطالعات پیش امکانسنجی حملونقل سریع انبوه منطقه اصفهان (1992) توسط مهندسین مشاور سوفرتو فرانسه
پایه مطالعات امکانسنجی حملونقل انبوه در شهر اصفهان بوده و بر اساس سه سناریوی طرح جامع- ادامه روند موجود و مدل گارین لاوری و میزان تقاضای سفر موجود، وضعیت آتی الگوی سفر را برای سال 2011 تعیین و در پایان کریدورهای بالقوه برای ایجاد یک سیستم حملونقل عمومی انبوه به همراه فنّاوریهای بالقوه مناسب با ظرفیت هر کریدور را ارائه مینماید. همچنین بر اساس آنالیز چند معیاره (18 معیاره) ترکیب سیستمهای مختلف در شهر و منطقه را با یکدیگر مقایسه و نتیجه آن را برای انجام مطالعات امکانسنجی ارائه مینماید.
- و)مطالعات امکانسنجی حملونقل سریع و انبوه منطقه اصفهان توسط شرکت استرالیایی PPK
- انجام مطالعه امکانسنجی یک سیستم حملونقل سریع عمومی و انبوه برای شهر و منطقه اصفهان
- انجام طراحی اولیه خطوط اولویتدار (یک خط داخل و یک خط برونشهری )
- در این مطالعات جمعاً 22 گزینه از ترکیب خط پروژهها و گونههای حملونقل مقایسه و موانع و محدودیتهای آنها بررسی و خط پروژه اولیه بهینه برای هر یک از گزینههای مورد مطالعه ارائه شد.
ساختار مدیریتی خطوط ریلی اصفهان
شرکت مترو منطقه اصفهان
تأسیس در سال 1370 با هدف طراحی، برنامهریزی، توجیه فنی و اقتصادی، تصویب و بهرهبرداری خطوط در مقیاس منطقهای
سازمان قطار شهری اصفهان
تأسیس در سال 1378 با هدف اجرای خطوط درونشهری
مدیران از ابتدا تا کنون
مهندس غرضی
از سال 1370 تا سال 1379
مهندس علیرضا فاتحی
از سال 1388 تا 1398
دکتر احمدرضا طحانیان
از سال 1398 تا 1401
مهندس علیرضا خورزنی
از سال 1401 تا 1402
دکتر هادی کریمی
از سال 1402 تاکنون
ایستگاه های خط یک:
1- قدس | 2- بهارستان |
3- گلستان | 4- شهید مفتح |
5- شهید علیخانی | 6- جابر |
7- ایستگاه مرکزی کاوه | 8- شهید چمران |
9- شهید باهنر | 10- شهدا |
11- تختی | 12- امام حسین (ع) |
13- انقلاب | 14- سی و سه پل |
15- دکتر شریعتی | 16-آزادی |
17- دانشگاه | 18- کارگر |
19- کوی امام (ره) | 20- دفاع مقدس |